نوشته‌های بهنام فلاح

من، زندگی و اقتصاد

اشخاص در گذر زمان

بدون دیدگاه

To value a person, consider the difference between how impressive he or she was at the first encounter and the most recent one

Nassim Nicholas Taleb

لیست‌ها را دوست دارم. منظورم هر نوع اولویت‌بندی، مشخص کردن ترجیحات و حتی شکل ظاهری این نوع از طبقه‌بندی‌ها است. شاید این علاقه ریشه در تعریف اقتصاد دارد و ذهنم با لیست‌ها راحت‌تر می‌تواند برای محدود بودن منابع کاری بکند.

به نظرم لیست‌ها را می‌توان به مثابه عدسی جواهرفروش‌ها دانست. یک گوهرشناس قادر است با چشم غیرمسلح اطلاعات زیادی راجع به ارزش یک سنگ قیمتی بگوید همانطور که احتمالا با یک گفت‌وگوی سطحی هم می‌شود عیار ذهنی انسان‌ها را مشخص کرد. اما در نگاه من می‌توان از “لیست افراد تاثیرگذار در ذهن و زندگی انسان‌ها” به عنوان یک شاخص برای پویایی ذهنشان استفاده کرد.

احتمالا شما هم با افرادی در ارتباط بوده‌اید که پس از چند سال معاشرت و گفت‌وگو باز اگر رفرنسی در حرف هایشان هست، همان مطالب پلاسیده و تاریخ مصرف گذشته قبلی است.(حامد زرندی عزیز تازگی‌ها مطلبی گفته بود تحت عنوان اهمیت حرف‌های بدون رفرنس. حرف‌هایی که از عمق درون خودمان جوشیده‌اند و این به نظرم قدم بعدی است. اینجور فکر می‌کنم که برای دیدن دوردست‌ها اول باید بر شانه غول‌ها بایستی. نه این‌که آن پایین‌ها ورجه وورجه کنی.)

در رسانه‌ها احتملا به گوش‌تان خورده: 100 چهره تاثیرگذار در سال 2021، لیست ثروتمندان امسال و از این حرف‌ها. خب به نظرم تدوین چنین لیست‌هایی و زمان گذاشتن برایش بسیار نتایج خوبی برایمان خواهد داشت. با آگاهانه کردن این فرآیند در زندگی شخصی‌مان، می‌توانیم نحوه ورود و خروج ایده‌ها را راحت‌تر ثبت کنیم. احتمالا بتوانیم مفروضات و پشت پرده حرف‌ها و افکار را در طول زمان بیشتر ببینیم. یا شاید بتوانیم با گذشت زمان و آشنایی با مدل ذهنی بزرگان، سیر پیشرفت خودمان را هم بهتر ببینیم. به نظرم کار روی این لیست ارتباط مستقیمی با نحوهء گذران عمر ما پیدا خواهد کرد و میتواند به گران‌بها شدن آن کمک بسیار کند. (وقت گذرانی با بزرگان)

خودم هم طبق این شاخص در مقاطعی نمره خوبی کسب نکرده‌ام. اما اینجا ثبت کردم تا تلنگری باشد به خودم و زیر ذره‌بین گرفتن خودم. گه‌گاه نوشتن برای فراموشی است و بعضی جاها نوشتن برای حساب‌کِشی از خود.

بعد از این نوشته خودم دوباره سراغ نوشتن لیست افراد تاثیرگذار در ذهنم می‌روم و سعی می‌کنم در طول زمان گزارشی از آن هم ارائه کنم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *