نوشته‌های بهنام فلاح

من، زندگی و اقتصاد

کتاب «تفکر، سریع و کند» از دنیل کانمن

بدون دیدگاه


کتاب را در کنار هدیه‌ای گذاشته‌ام که بسیار برایم ارزشمند است.

چند ماه از انتشار کتاب «تفکر، سریع و کند» می‌گذرد. این کتاب دومین کتابی است که ویراستاری تخصصی‌اش را بر عهده داشتم.

در مدح این کتاب بسیار نوشته‌اند و من قصد ندارم تا ریز به ریز در مورد آن بنویسم. به نظرم این لینک از متمم بهتر به معرفی کتاب پرداخته است:

معرفی کتاب «تفکر، سریع و کند» از دنیل کانمن در سایت متمم

در کتاب «پادشکننده» نسیم طالب با نقل خاطره‌ای اهمیت این کتاب را برایمان مشخص می‌کند:

یکی از دانشجویانم (که در همه‌ی رشته‌های اقتصاد تخصص داشت) از من قاعده‌ای خواست برای اینکه چه چیزی بخواند. بی‌اختیار  و با عصبانیت، چون از این قبیل سوالات که «بهترین کتابی که تا به حال خوانده‌اید چیست؟» یا «ده کتاب برتر کدامها هستند؟» – «ده کتاب برتر من همیشه» در پایان هر تابستان عوض می‌شوند- گفتم:

«تا جایی که می‌توانی از کتاب‌های بیست ساله گذشته هیچی، به جز کتاب‌های تاریخی که مربوط به پنجاه سال گذشته هستند.»

درباره‌ی کتاب اخیر دنیل کانمن بیش از اندازه تبلیغ کرده‌ام، زیرا این کتاب عمدتاً توضیحی است از تحقیقات سی و پنج و چهل سال پیش او، همراه با پالایش و نوپردازی.

توصیه‌ی من به‌دردنخور به نظر می‌رسید، اما پس از مدتی، این دانشجو، فرهنگی را از متون ابتکارآمیز و بدیع افرادی مانند آدام اسمیت، کارل مارکس و هایک درست کرد، متونی که معتقد است در سن هشتاد سالگی به آنها استناد خواهد کرد. او به من گفت که پس از پاکسازی عمیقی که انجام داده است، متوجه شده است که تمام کاری که همتایانش انجام می‌دهند خواندن بموقع مطالبی است که فوراً منسوخ می‌شوند

کتاب پادشکنندگی، فصل بیستم

خب به زودی در مورد این کتاب کلیپی منتشر خواهد شد که راجع به اون بیشتر حرف زدیم. لینک و احتمالا خود ویدیوکلیپ رو اینجا خواهم گذاشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *